Hak Memastikan Keselamatan
Produk
KAJIAN menunjukkan
sekurang-kurangnya setengah daripada kecederaan berkaitan produk boleh
dielakkan jika pengguna menggunakan produk dengan bertanggungjawab. Apakah yang
pengguna boleh lakukan untuk memenuhi tanggungjawab ini?
Pengguna hendaklah:
1) Memeriksa ciri-ciri
keselamatan barang dagangan sebelum membeli. Ada beberapa model bagi setiap
jenis produk. Pengguna boleh membuat pilihan. Mereka perlu membandingkan ciri
pelbagai produk itu dan sebagai suatu amalan rutin pertimbangkan keselamatan
relatif produk itu.
Sebagai contoh, bukan semua
soket elektrik yang dijual mempunyai suis keselamatan yang bertindak sendiri
apabila palam ditanggalkan. Demi keselamatan, soket bercirikan keselamatan
lebih digemari.
2) Tanya penjual mengenai ciri
keselamatan produk sebelum membelinya. Penjual biasanya menyimpan pelbagai
jenis produk dan mereka tentu bersedia memberi maklumat berguna mengenai
prestasi produk dan ciri-ciri keselamatannya.
3) Pengguna hendaklah mengambil
daya usaha dan peluang bertanya kepada penjual itu mengenai produk yang
disogokkan, terutama mengenai ciri-ciri keselamatan.
4) Lengkapkan dan kembalikan
kad pendaftaran produk yang dibeli supaya anda dapat diberitahu jika ada kes
penarikan semula produk. Memang ada berlaku kerosakan pada produk dan
pengeluar, khususnya yang ada reputasi pernah menarik balik atau mengeluarkan
maklumat lanjut mengenai penggunaan produk yang betul.
5) Mengembalikan kad
pendaftaran beralamat membolehkan pengeluar menghubungi pembeli apabila berlaku
sesuatu masalah pada produk. Kadangkala pengeluar memerlukan kad pendaftaran
itu sebagai syarat bagi melaksanakan kewajipannya berhubung jaminan yang
termaktub. Dalam kes seperti ini, pengembalian kad pendaftaran menguntungkan pengguna
iaitu mereka menaruh keyakinan pada jaminan yang dinyatakan tanpa perbalahan.
6) Baca dengan teliti label
produk dan keterangan serta label amaran. Produk pengguna biasanya mempunyai
maklumat berguna dan amaran mengenai produk. Dalam kes ubat-ubatan yang dijual
di kaunter misalnya, rumusan pakej tersedia dalam bungkusan ubat berkenaan
memberi banyak maklumat berguna.
Petanda ini bagi menentukan
ubat mana yang harus digunakan, dosnya mengikut lingkungan umur, dan petanda
kontra (keadaan yang ubat tidak boleh digunakan seperti kehamilan, penyusuan
badan, penyakit tertentu, beralkohol atau ketika memandu) perlu diberi
perhatian. Contohnya, label makanan memberi maklumat berguna bagi mereka yang
mengalami alahan pada sesetengah kandungannya.
7) Baca dan patuhi maklumat
mengenai penggunaan produk dengan cermat. Banyak produk hanya selamat apabila
digunakan mengikut garis panduan dan keterangan yang diberi. Sesetengah
barangan elektrik selamat hanya apabila digunakan dalam jangka masa tertentu.
Dengan bertambah jangka hayat,
lama masa penggunaan produk perlu dikurangkan. Seterika terlalu panas dan
pengering rambut penyebab berlaku kebakaran dan kecederaan serta kerosakan di
rumah.
dirol.gif Gunakan produk
seperti ditetapkan dengan cermat dan berhati-hati. Produk biasanya untuk suatu
kegunaan saja. Sesetengahnya sesuai untuk beberapa kegunaan. Tiada produk yang
selamat untuk semua penggunaan. Penting menggunakan alat yang betul untuk
melakukan sesuatu kerja selain mengetahui kebolehan seseorang itu berbeza di
antara satu sama lain.
Kanak-kanak harus dilindungi.
Banyak pihak pengeluar secara sedar menyediakan label seperti ‘tidak selamat
digunakan oleh kanak-kanak’ atau ‘jauhi daripada kanak-kanak’. Namun, ramai ibu
bapa gagal mematuhi amaran ini.
9) Laksanakan tanggungjawab
peribadi bagi kewaspadaan normal apabila menggunakan produk. Tanpa mengira
berat beban undang-undang yang mungkin dikenakan ke atas pengeluar, hakikatnya
keselamatan adalah tanggungjawab peribadi setiap pengguna. Semua produk boleh
menyebabkan berlaku kecederaan dan pengguna mesti sedar hal itu. Keprihatinan
khusus diperlukan apabila menggunakan peralatan seperti kenderaan motor,
barangan elektrik dan kimia serta ubat-ubatan.
10) Maklumkan kepada peruncit,
pembuat dan organisasi pekerja atau pihak ketiga lain apabila produk tidak
beroperasi dengan selamat. Pengeluar, terutama syarikat besar menyediakan
sistem untuk memantau prestasi produk mereka selepas jualan. Sistem ini banyak
bergantung pada maklum balas pengguna dan demi kepentingan penggunalah maklum
balas ini diberikan.
Pengguna sering gagal
melaksanakan hak mereka – hak membuat aduan! Walaupun yang mengadu kurang,
tindakan mereka bermanfaat bukan saja kepada mereka sendiri, malah orang ramai.
Surat aduan dihantar kepada pihak berkenaan dan jika tidak diberi perhatian,
hantarkan kepada akhbar dan agensi kerajaan.
11) Kenal pasti kelemahan
produk dan laporkan kepada pihak berkenaan. Memaklumkan kepada pihak berkenaan
boleh memberi banyak manfaat. Aduan pengguna boleh membawa kepada rampasan
beberapa jenis krim pemutih kulit yang mengandungi bahan hydroquinone daripada
salun kecantikan. Penggunaan hydroquinone ini amat berbahaya, khususnya bagi
penduduk di kawasan tropika kerana kekerapan mereka terdedah pada cahaya
matahari.
Bahan berlebihan dalam badan
boleh mengeluarkan tinnitus, selain menyebabkan tremors, deria kesesakan nafas,
muntah, ketegangan otot, pening, sawan atau koma akibat kegagalan sistem
pernafasan. Hydroquinone diharamkan Kesatuan Eropah.
12) Beri maklum balas kepada
penarikan semula. Penarikan semula produk dilakukan pengeluar dan peruncit
apabila diarahkan kerajaan atau mereka sendiri kerana wujud kelemahan pada
produk dijual.
Penarikan semula produk hanya
berkesan apabila pengguna memberi maklum balas kepada usaha itu dan
mengembalikan barang yang dibeli. Pengguna biasanya tidak segera memberi maklum
balas kepada penarikan semula produk kerana berpendapat produk mereka itu
selamat dan berprestasi baik. Ini bermakna suatu bencana sedang menunggu untuk
berlaku.
13) Sokong usaha memperbaiki
keselamatan bagi semua pengguna. Keselamatan adalah keprihatinan ramai dan
segala usaha berhubung keselamatan harus diteruskan. Setiap hari, produk baru
memasuki pasaran dan pengguna serta organisasi pengguna harus sentiasa waspada.
Pengeluar dan kerajaan begitu
responsif apabila ada permintaan daripada pengguna terhadap pembaikan
undang-undang keselamatan dan penguatkuasaan. Setiap orang harus menyokong
usaha memperbaiki keselamatan supaya semua selamat.
Pengguna perlulah bertanggungjawab
bagi keselamatan mereka. Bagi mencapainya, mereka perlu prihatin dan waspada
serta memastikan wujudnya rejim keselamatan produk untuk menyekat produk tidak
selamat sampai ke pasaran.
Sumber: http://e-pengguna.blogspot.com
Salam sejahtera,
ReplyDeleteSaya Atika Murni dari Citra Evolusi. Saya ingin bertanya, untuk
pembungkusan produk. Boleh tak menggunakan tulisan Uv spot. Di mana tulisan ini akan timbul
di kotak produk. Tetapi dalam kotak, tulisan tidak akan ada lekuk.
Pembungkusan untuk di eksport dan import .. atau ada syarat kreteria yang diperlukan dalam tulisan label yang ingin dijual.
Sila balas secepat mungkin.
Terima kasih.