Saturday, March 8, 2014

Kaedah pembungkusan dan pelabelan yang berkualiti

Kaedah pembungkusan dan pelabelan yang berkualiti akan memberi jaminan kepada pengguna tempatan dan antarabangsa untuk menjadi pelanggan setia. Kebanyakan pengusaha IKS di negeri Terengganu masih lagi mengamalkan pembungkusan produk dengan kaedah lama termasuk menggunakan surat khabar dan plastik beg sebagai pelindung kepada makanan yang dihasilkan. Sekiranya pengusaha masih ingin terus menggunakan kaedah pembungkusan seperti itu, ia tidak mengambarkan kualiti kerja yang bagus dan imej sebagai usahawan yang cemerlang.

Mereka sepatutnya meningkatkan kualiti pembungkusan dengan melabelkan nama produk, alamat dan nombor telefon, tarikh luput, kuantiti, kandungan bahan dan sebagainya di atas permukaan pembungkusan itu. Dengan cara itu, mudah bagi pengguna untuk berhubung sekiranya ingin membuat tempahan dalam kuantiti yang banyak dan memperkenalkan kepada rakan lain. Pendekatan terbaru Kerajaan Negeri untuk membantu pengusaha IKS adalah dengan memperkenalkan produk yang dihasilkan kepada beberapa pasar raya terkenal di negeri ini

Perkembangan itu memberi petanda bahawa golongan itu sudah pandai berusaha untuk membaiki ekonomi keluarga selain bijak menyahut seruan kerajaan yang inginkan masyarakat hari ini menjadi usahawan. Kepada mereka yang menceburi bidang membekal hasil makanan tradisional seperti baulu, buah rotan, kerepek dan keropok sira, ingin saya nyatakan mengenai pentingnya penjagaan kualiti dan kaedah pembungkusan. Sekiranya kaedah pembungkusan menarik dan isinya enak sudah semestinya barangan yang dikeluarkan itu mendapat pujian.


Sumber: Unit Komunikasi Negeri Terengganu

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan / pendapat anda....