Friday, March 14, 2014

LABEL HOLOGRAM MEDITAG BARU

Kementerian Kesihatan akan memperkenalkan label Hologram Meditag baru yang akan digunakan pada setiap ubat yang berdaftar dengan ciri-ciri keselamatannya dipertingkatkan. Setiap premis farmasi di seluruh negara akan dibekalkan dengan alat yang boleh mengesan ketulenan Hologram Meditag ini untuk kegunaan awam.

Kementerian Kesihatan berhasrat untuk membekalkan alat ini kepada semua premis yang berurusan dengan ubat-ubatan bagi tujuan kepentingan awam. Penggunaan label baru itu merupakan antara tindakan bagi mengatasi masalah ubat-ubatan tiruan.Kementerian juga mengadakan aktiviti pendidikan pengguna bagi memberikan kesedaran kepada pengguna yang masih kurang mempunyai kesedaran tentang pentingnya keperluan pendaftaran, nombor pendaftaran MAL dan label Hologram Meditag.

Ubat-ubatan yang tidak berdaftar termasuk ubat tiruan yang ditemui pula akan dirampas oleh Pegawai Penguatkuasa Farmasi Kementerian. Tarikh luput produk juga disemak semasa pemeriksaan dilakukan dan masalah ini masih dapat dibendung berdasarkan kepada jumlah aduan yang diterima iaitu kurang dari lima aduan dalam tempoh lima tahun.


Sumber: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan / pendapat anda....