UMUM
melihat penggunaan logo dan sistem pensijilan halal semata-mata untuk
kepentingan pengguna Melayu Muslim di negara ini membuat pilihan barangan di
pasaran tanpa ragu-ragu. Namun, selepas diperkenalkan hampir 10 tahun,
perkembangannya amat mengejutkan kerana perkataan halal bukan lagi menjadi
milik mutlak etnik Melayu Muslim bahkan semakin berkembang di persada
antarabangsa.
Mereka
menjadikan logo halal sebagai alat pemasaran untuk memenangi hati pengguna. Statistik
2010 menunjukkan 74.7 peratus pemegang sijil halal Malaysia adalah bukan
Bumiputera untuk kategori produk, premis makanan dan rumah sembelihan. Jumlah
keseluruhan pemegang sijil halal Malaysia bagi 2008-2010 (sehingga Oktober)
ialah sebanyak 3,889. Jumlah ini dijangka meningkat selepas pindaan Akta
Perihal Dagangan 1972 yang dijangka berkuatkuasa tahun depan.
Golongan
pengeluar meletakkan nilai logo halal pada barangan mereka lebih mahal dan
bernilai berbanding produk dikeluarkan. Ada berpandangan, tanpa logo halal
rasmi Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) atau Jabatan/ Majlis Agama Islam,
sukar untuk memasarkan produk. Malah, dalam keadaan tertentu pengguna akan
mempertikaikannya. Kini halal menjadi nilai komersial yang penting mengatasi
sempadan bangsa, agama dan antarabangsa.
Kita
mungkin tertanya mengapa logo halal dikeluarkan di negara ini digandingkan
dengan perkataan Malaysia, iaitu Halal Malaysia. Pada perspektif syarak,
perkataan halal sudah cukup sebagai penunjuk aras barangan itu dibenarkan atau
harus digunakan dari segi hukum, keselamatan dan mutu. Inilah keunikan di
Malaysia. Sebelum penandaan halal menjadi faktor penting dalam dunia perniagaan
hari ini, sensitiviti halal sudah tertanam kukuh dalam kebudayaan masyarakat
Islam terutama bagi sumber makanan dan produk barangan gunaan harian.
Namun,
penggunaan bahan dan barangan ringkas lebih-lebih lagi dalam produk makanan
pada masa lalu menyebabkan pelabelan ini tidak dipandang penting berbanding
hari ini. Tambahan, pengetahuan dan kesedaran masyarakat Islam terhadap
kandungan bahan mentah tidak begitu diberi perhatian.
JAKIM
sebagai badan penyelaras pensijilan halal di Malaysia sudah memperkenalkan logo
halal Malaysia yang standard bagi menjawab segala persoalan kerana Jabatan
Agama Islam Negeri (JAIN) turut mengeluarkan logo halal masing-masing yang
mempunyai identiti tersendiri. Sebagai panduan kepada pengguna, logo
dikeluarkan secara rasmi kepada premis pemohon ialah berwarna hitam pekat. Bagi
memudahkan pihak pengeluar, mereka dibenar menggunakan warna lain mengikut
produk dihasilkan asalkan tidak sedikitpun merubah spesifikasi logo asal. Dengan
penggunaan satu logo mulai 2007, maka secara langsung logo lama yang masih
beredar di pasaran tercatat perkataan JAKIM, JAIN atau Majlis Agama Islam
Negeri (MAIN) dijangka akan dihapuskan secara berperingkat.
Tujuan
utama pengenalan logo ini untuk penyelarasan selain menghapuskan penggunaan
logo halal palsu dan sebarang logo halal yang tidak disahkan pihak berkuasa
negara Islam. Logo halal digunakan premis tanpa pengesahan rasmi JAKIM/JAIN
tidak boleh dipertanggungjawabkan sungguhpun penggunaannya tiada sekatan dari
sudut perundangan.
Penggunaan
logo halal tidak lagi dipandang enteng tetapi berubah menjadi keperluan pihak
industri pengeluar produk makanan dan barangan gunaan. Menerusi elemen halal,
kerajaan berjaya menggalakkan persaingan perniagaan dan memastikan produk lebih
berkualiti serta meyakinkan. Sebenarnya kita tidak boleh memisahkan halal
daripada sumber atau puncanya. Hanya pengguna yang bijak menggunakan hak akan
memilih perkhidmatan produk halal yang sememangnya terjamin dari aspek
keselamatan dan kebersihan seiring moto ‘Halal Malaysia Jaminan Terpilih’.
Sumber: http://www.bharian.com.my
No comments:
Post a Comment
Terima kasih atas pandangan / pendapat anda....